• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Lowell tog över min fordran från Norwegian också i dagarna. Har inledd skuldsanering så jag undrar också vad de vinner på att köpa en sån skuld.. rätt hög skuld också, över en halv miljon med räntorna..
Efter att ha googlat och läst lite om detta så verkar det vara så enkelt att inkassobolagen köper skulder av varandra i klumpar med massor av ärenden där det finns med allt från sådant där skulderna ligger som avbetalningsplaner direkt till inkasso, utmätningar och skuldsaneringar, så att just din/våra skulder bytt inkassobolag verkar kunna vara rätt slumpmässigt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Efter att ha googlat och läst lite om detta så verkar det vara så enkelt att inkassobolagen köper skulder av varandra i klumpar med massor av ärenden där det finns med allt från sådant där skulderna ligger som avbetalningsplaner direkt till inkasso, utmätningar och skuldsaneringar, så att just din/våra skulder bytt inkassobolag verkar kunna vara rätt slumpmässigt.
Absolut ! Jag förstår att det är så, men förstår liksom inte varför dom gör så?!
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Absolut ! Jag förstår att det är så, men förstår liksom inte varför dom gör så?!
För att tjäna pengar.. läste en artikel om att Intrum har en marginal på 20% på de skulder dom köper..
Så även om dom förlorar varenda krona på vissa skulder så tjänar dom så mycket på andra att det är värt det, och sen har dom ju inte betalat fullt pris för skulderna.. man får komma ihåg att om en bank har lånat ut pengar till 10% ränta då har dom själva lånat dessa pengar till mycket lägre ränta, så det finns marginaler där också..
En skuld som legat hos inkasso och KF några år och som består till 50% räntor är
”Egentligen” inte så hög för banken/inkassobolaget.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Att företag köper skulder av varandra skulle jag tro beror på skattemässiga kvittningar/förluster etc som kan gynna på olika sätt. Man vill ha en fordran helt enkelt, kan nog öka ett visst värde/tillgångar.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Att företag köper skulder av varandra skulle jag tro beror på skattemässiga kvittningar/förluster etc som kan gynna på olika sätt. Man vill ha en fordran helt enkelt, kan nog öka ett visst värde/tillgångar.
Japp, ungefär som ett företag som medvetet behåller defekta/utgångna varor i sitt lager, dom har ett värde i bokföringen trots att dom i verkligheten är totalt värdelösa och säkert även en kostnad eftersom det inte går att bli av med sakerna utan det måste betalas för att skrota sakerna..

Jag har jobbat på ett företag som hade trasiga varor för över 300 miljoner i lager bara för att bokföringen skulle gå ihop.. det är inte svårt att lura revisorer med sådant.
 

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
154
Mottagna reaktioner
74
Poäng
217
Hur är det ifall man har skuldsanering men blivit antagen till en utbildning? Ska man då skita i den oavsett om det kan generera löne ök på 15k Isch
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Hur är det ifall man har skuldsanering men blivit antagen till en utbildning? Ska man då skita i den oavsett om det kan generera löne ök på 15k Isch
Det är bara du som kan avgöra… hur länge är det kvar på skuldsaneringen och hur länge tänker du jobba med högre lön? (Troligen mer än 5 år antar jag?)
Det beror såklart på ifall du riskerar att bli av med skiuldsaneringen helt, men med så mycket högre inkomst kanske du klarar av att betala skulderna utan sanering?, etc etc… för många okända variabler för att någon annan än du ska kunna svara på den frågan tyvärr.
 

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
154
Mottagna reaktioner
74
Poäng
217
Det är bara du som kan avgöra… hur länge är det kvar på skuldsaneringen och hur länge tänker du jobba med högre lön? (Troligen mer än 5 år antar jag?)
Det beror såklart på ifall du riskerar att bli av med skiuldsaneringen helt, men med så mycket högre inkomst kanske du klarar av att betala skulderna utan sanering?, etc etc… för många okända variabler för att någon annan än du ska kunna svara på den frågan tyvärr.
Tack för ditt svar! Jo, med den lönen kommer jag kunna betala av det själv samtidigt ha en slant över till annat. Men utbildningen varar ju i 18 månader och då är det ju CSN som gäller, vilket känns iskallt
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Japp, ungefär som ett företag som medvetet behåller defekta/utgångna varor i sitt lager, dom har ett värde i bokföringen trots att dom i verkligheten är totalt värdelösa och säkert även en kostnad eftersom det inte går att bli av med sakerna utan det måste betalas för att skrota sakerna..

Jag har jobbat på ett företag som hade trasiga varor för över 300 miljoner i lager bara för att bokföringen skulle gå ihop.. det är inte svårt att lura revisorer med sådant.
Ja, som fd företagare (som även är en del av orsakerna till att jag beviljats skusan) kan jag instämma i att man kan bli ganska kreativ med lite allt möjligt :D
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Hur är det ifall man har skuldsanering men blivit antagen till en utbildning? Ska man då skita i den oavsett om det kan generera löne ök på 15k Isch
Är väl skillnad om man blir beviljad som studerande kontra beviljad med arbete för att sedan ompröva för att börja betala 0:-, ingen aning hur man ställer sig till det. Då uppstår ju även en skuld man ska betala som inte ingår i saneringen.
Jag har nollplan de två sista åren i min sanering, funderar lite löst på att börja studera då för att bli klar hyfsat nära saneringens slut.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp